'Dirty Diesel' via Nederland naar Afrika

Vanuit Nederland wordt diesel met giftige stoffen geëxporteerd naar met name West- Afrikaanse landen. Deze diesel bevat tot meer dan 300 keer zoveel zwavel dan de Nederlandse limiet toestaat. Dit brengt de Zwitserse NGO Public Eye in hun rapport naar buiten na drie jaar lang onderzoek. Schone en kwalitatief goede olie wordt vanuit Afrikaanse landen naar Nederland gebracht en veelal in het ARA gebied (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) gemengd met giftige stoffen en zo verwerkt tot zwaar vervuilende brandstoffen om een maximale winst te behalen.

In Europa verboden maar in Afrika de norm

Zo’n 50% van alle brandstoffen die geëxporteerd worden naar West- Afrika komen uit het ARA gebied. Met name belangrijke spelers Trafigura en Vitol produceren en verwerken in het ARA gebied hun producten voor de Afrikaanse markt. Doordat de Afrikaanse standaarden veel lager liggen dan de Europese, lukt het hen om zwaar vervuilende brandstoffen te verkopen die in Europa streng verboden zijn. Waar in Europa de limiet voor zwavel op 10 delen per miljoen ligt de norm in de meeste West Afrikaanse landen tussen de 2000-5000 delen per miljoen. Naast dat deze bedrijven de brandstoffen leveren, bezitten ze ook vele pompstations en beheersen hiermee vrijwel de gehele keten.

Gezondheidsrisico’s door dirty diesel

Hoewel de brandstoffen voldoen aan de lokale standaarden, zijn deze ‘African quality’ brandstoffen een groot gevaar voor de gezondheid van de lokale bevolking. Ze dragen in grote mate bij aan de luchtvervuiling in met name grote steden en veroorzaken ziektes zoals astma, bronchitis en longkanker. De Wereldbank heeft afgelopen week een rapport uitgebracht waaruit blijkt dat luchtvervuiling tot de top van wereldwijde gezondheidsrisico’s behoort en met name arme landen tegenhoudt in hun ontwikkeling. Nergens in de wereld neemt de luchtvervuiling zo snel toe als in Afrika, vooral doordat steeds meer mensen een auto hebben.

Maximaal profijt boven gezondheid

Het mengen van giftige stoffen is niet illegaal maar Public Eye stelt dat dit zogenaamde ‘regelgevende arbitrage’ is. Bedrijven als Trafigura en Vitol maken gebruik van de zwakke normen om goedkope en vuile brandstoffen te exporteren voor maximaal profijt ten koste van de gezondheid van de bevolking. Zij zeggen zelf volledig legaal te opereren en in te zetten op een schoner milieu, maar geen invloed te hebben op de milieunormen die individuele landen stellen voor de invoer van brandstoffen. Raffinaderijen van (grotendeels) Nederlandse bedrijven uit het ARA gebied spelen een grote rol binnen het onderzoeksrapport en dit grootschalige probleem. Minister Ploumen vindt het een ''grof schandaal'' en ''de betrokken bedrijven moeten zich diep schamen''.  

Foto: Flickr

Aanmelden nieuwsbrief

Meeschrijven voor de FMS? Stuur je inzending (maximaal 400 woorden) naar info@foundationmaxvanderstoel.nl