FMS Talents lobbyen!

De tweede bijeenkomst van het FMS Talent Project 2016 stond in het teken van lobbyen. Hoe krijg je jouw standpunt op de agenda en waar moet je allemaal op letten? Linde Kee van Stokkum, beleidsmedewerker van het Fair Politics-programma van de Foundation Max van der Stoel (FMS), gaf een korte inleiding over de theorie van het lobbyen. Daarna gingen de deelnemers in groepjes aan de slag met een praktische case onder begeleiding van Suzan Cornelissen, coördinator Politiek en Bedrijfsleven van de Schone Kleren Campagne.

Ook deze bijeenkomst vond plaats in Amsterdam, dit keer in het partijgebouw van de PvdA. Om 17:30 uur begonnen we met een kleine borrel en broodjes voor alle Talents. Om 18:30 uur ging de daadwerkelijke bijeenkomst van start. Na de debattraining in februari stond deze bijeenkomst in het teken van het fenomeen lobbyen. Deze term roept bij velen een beeld op van zakenmannetjes die de belangen van banken of de auto-industrie behartigen, maar het veld is veel breder. Onderwijsinstellingen, ontwikkelingsorganisaties en patiëntenverenigingen zijn zomaar wat voorbeelden van organisaties die ook lobbyen bij de politiek in Den Haag en Brussel.

fms_lobby.png

Linde Kee verzorgde een kleine introductie in de theorie van het lobbyen. Voordat je begint, moet je eerst een duidelijk doel voor ogen hebben. Daarna moet je kijken naar het besluitvormingsproces, je doelgroep en je netwerk. Bij het bedenken van je boodschap is het belangrijk dat die kort en specifiek is en concrete maatregelen bevat. Als je met een formele lobby niet genoeg resultaat behaalt, kun je nog altijd andere middelen overwegen, zoals een demonstratie.

talents_project.png

Suzan verzorgde het deel na de pauze. Ze vertelde over de Schone Kleren Campagne. Deze organisatie zet zich in voor een wereld waarin alleen kleren te koop zijn die onder goede arbeidsomstandigheden gemaakt zijn. De Talents gingen aan de slag met een praktijkvoorbeeld: het instorten van een kledingfabriek. In groepjes moesten ze een lobbystrategie bepalen, vanuit het perspectief van een bedrijf of een maatschappelijke organisatie. Dit leverde een aantal interessante presentaties op. Zo kwam de maatschappelijke kant met innovatieve ideeën over de reactie op het nieuws van de ingestorte kledingfabriek. Niet geheel verrassend hadden de bedrijvengroepjes een andere kijk op de zaak dan de maatschappelijke organisaties, maar er leek ook ruimte te zijn voor compromissen. Op naar de volgende bijeenkomst van het FMS Talent Project!

Aanmelden nieuwsbrief

Meeschrijven voor de FMS? Stuur je inzending (maximaal 400 woorden) naar info@foundationmaxvanderstoel.nl