FMS-trainingen in de MENA-regio

April en mei waren drukke maanden voor de FMS. Zo vond er bijna elk weekend wel een training plaats in één van de regio’s waarin we actief zijn. In totaal werden er 4 trainingen in de MENA-regio georganiseerd. Hieronder een samenvatting.

7-9 april, jongerentraining, Jordanië
Samen met onze partner JCDC organiseerden we dit weekend een training voor jongeren in Amman. FMS-trainers Rik Winsemius en Bas Bijlsma gingen met een groep enthousiaste deelnemers aan de slag. Centrale thema’s waren: sociaal democratie en campagne voeren. Daarnaast kwam een gedeelte theorie over onderhandelen aan bod en deden ze aansluitend een workshop met de groep. In september vinden parlementsverkiezingen plaats in Jordanië. Onder de jonge deelnemers was er veel interesse in de aankomende verkiezingen en het deelnemen aan de daarbij behorende verkiezingscampagne. De sessie over campagne voeren en het maken van een campagneplan was daarom extra relevant voor de deelnemers.

12987189_10153446859072414_4714119306101679596_n.jpg

15-17 april, campagnetraining, Marokko
Dit najaar vinden parlementsverkiezingen plaats in Marokko. Onze partner de PSU gaat meedoen aan deze verkiezingen en vroeg daarom een campagnetraining aan. FMS-trainers Suus Harms en Guido Reehuis hadden dat weekend een gemengde groep (man/vrouw, jong/oud) voor zich. Zij zullen tijdens de campagne een rol vervullen in hun eigen afdelingen. De groep bestond met name uit PSU-leden, maar omdat de PSU de campagne ingaat in een linkse coalitie – de Democratic Left Coalition (FGD) –de groep sprak vaak over zichzelf als FDG. Het is voor het eerst dat ze als coalitie meedoen aan landelijke verkiezingen; in 2015 deden ze op deze manier al wel mee aan regionale verkiezingen. Door middel van o.a. een doelgroepen analyse, een Get Out the Vote sessie en een workshop ‘Communicating the Message’, keken de trainers met de deelnemers hoe je met beperkte middelen je boodschap over kunt brengen bij je kiezers en ze kunt mobiliseren om te gaan stemmen. Na afloop gaf de groep aan erg tevreden te zijn over de training. De praktische aanpak sprak ze erg aan en ze hadden dingen geleerd die ze direct kunnen toepassen.

12998322_10154104469291182_5706759857939063880_o.jpg

29 april – 1 mei, communicatietraining, Tunesië
Volgend jaar maart zullen er lokale verkiezingen worden gehouden in Tunesië. Onze partner Ettakatol vroeg daarom voor 2016 twee communicatietrainingen, waarvan dit de eerste was. Na de klap die Ettakatol kreeg in de laatste parlementsverkiezingen in 2014, probeert de partij nu een links blok te vormen met een aantal andere partijen. De groep was dan ook samengesteld uit Ettakatol-leden en leden van andere linkse partijen. De deelnemers hadden een algemene interesse in het communiceren van de boodschap. Verder was er specifieke interesse in het geven van speeches. Gezien deze interesse hadden FMS-trainers Marjolein Kampschreur en Brahim Abid een extra workshop over het geven van politieke speeches en pitches aan het programma toegevoegd. Ook werd gekeken hoe je middels het inzetten van vrijwilligers je boodschap kan communiceren. In de evaluatie kwam o.a. naar voren dat de groep de opeenvolgende onderwerpen SWOT-onderzoek-boodschap-communicatie zeer nuttig vond en veel had aan de bijbehorende praktische opdrachten.

img_6140.jpg

21-23 mei, jongerentraining, Irak
Met onze zusterpartij PUK (Patriotic Union of Kurdistan) organiseerden we dit weekend een jongerentraining. PUK is een sociaaldemocratische politieke partij in Iraaks-Koerdistan, opgericht in 1975. De partij vindt het onder andere belangrijk dat jongeren en vrouwen een stem hebben in de politiek en een rol spelen in onder andere het bestuur van de partij. Daarom vroeg de partij een jongerentraining aan. De training vond plaats in Erbil, waar tevens de meeste deelnemers vandaan kwamen. De groep bestond uit jongeren die lid waren van de partij, de vrouwenorganisatie en jongerenorganisatie. Op het programma stonden drie modules: sociaaldemocratie, campagneopbouw, coalities en onderhandelen en vrijwilligersmanagement. Opdrachten die aan bod kwamen waren o.a.: SWOT-analyse, doelgroepen-analyse en centrale boodschap. Tevens deden trainers Kido Koenig en Noa Lodeizen een onderhandelingsspel met de deelnemers. De deelnemers vonden het erg leuk om zich te verdiepen in politieke onderhandelingen. Ook het gedeelte over vrijwilligers management sprak ze erg aan.

2016_05_22_photo_00000932.jpg

27-29 mei, communicatietraining, Tunesië
Dit was de tweede communicatietrainingen in Tunesië. Tijdens de inventarisatie van de verwachtingen van de deelnemers kwam naar voren dat ze met name geïnteresseerd waren in het werven van vrijwilligers en nieuwe leden. Standaard campagne-elementen zoals doelgroepen, centrale boodschap en Get out the Vote kwamen aan bod. Trainers Sherlo Esajas en Stefanie de Ruiter stonden ook uitgebreid stil bij het thema vrijwilligersmanagement. Aan de groep werd gevraagd om een vrijwilligersplan op te stellen en zo gedetailleerd mogelijk te zijn. Er werden een aantal goede plannen gepresenteerd. De training eindigde met een workshop “campaign events”. Deelnemers moesten een eigen campagne event opzetten waarbij rekening werd gehouden met doelstelling, boodschap, doelgroep, vrijwilligers, vorm en organisatie. De groep zeer betrokken deelnemers was o.a. tevreden over de interactie met de trainers en vonden met name de workshop centrale boodschap heel nuttig.

 1_3.jpg

Aanmelden nieuwsbrief

Meeschrijven voor de FMS? Stuur je inzending (maximaal 400 woorden) naar info@foundationmaxvanderstoel.nl