Roemeense Infrastructuur blijft hindernis voor buitenlandse investeringen

Toen in 1989 het regime van Ceaușescu viel had Roemenië twee snelwegen. Vijfentwintig jaar later zijn dat er nog steeds twee. Het gebrek aan ontwikkelingen op het gebied van infrastructuur betekent een rem op buitenlandse investeringen in industrie en logistiek.

Per auto kunt u vanaf Nederland in één keer doorrijden tot aan de Roemeense grens, zonder gelijkvloerse kruisingen. Na de grens bij Oradea, Arad of Timișoara houdt de snelweg op en moet al het personen- en goederenverkeer van en naar de Roemeense stedelijke- en industriecentra over tweebaanswegen.

In de Karpaten persen de vrachtauto’s zich door nauwe bergpassen. Het laatste stuk tot aan de hoofdstad Boekarest is een snelweg, met chronisch achterstallig onderhoud. De ring van Boekarest is maar half af, zodat het oost-westverkeer over een soort zandpad met kuilen moet voortkruipen.

Achtereenvolgende regeringen leggen de grootste plannen op tafel, met de meest optimistische termijnen. Verbindingen worden getrokken en in glossy planstudies gepresenteerd. De kosten van infrastructuurprojecten vallen altijd hoger uit dan gepland, net als in Nederland. In Roemenië geeft men als reden hiervoor de endemische corruptie. Er blijft veel geld aan de strijkstok hangen en dan wordt natuurlijk alles duurder. Wie weet is dat in Nederland ook wel zo, alleen wordt er minder op gelet.

Na presentatie van de plannen wordt het project vlak voor of in de uitvoeringsfase in de kiem gesmoord. Regeringen zitten uiterlijk vier jaar en vaak veel korter. Nieuwe regeringen gooien steevast de plannen van de vorige in de prullenbak, ook al kost dat handenvol geld aan schadevergoeding. Zo komt het dat er in het land dat geografisch de poort tot Oost- en Midden-Europa is voor alles wat per schip uit Azië komt, de vrachtwagens traag door het oneindig bergland rijden.

Met het spoor is het nog erger. Wegens corruptie en mismanagement lijdt het nationale spoorbedrijf (volgens Europese regels opgeknipt) al jaren een zieltogend bestaan. De zakenman die de goederentak had overgenomen is onlangs veroordeeld voor corruptie. De treinen rijden vaak niet harder dan 60 km/u vanwege de erbarmelijke toestand van het spoor en het materieel.

Met de corruptiebestrijding maakt Roemenië grote stappen, meer dan bijvoorbeeld Bulgarije of Hongarije. Maar door de onvoorspelbaarheid van overheidsplannen is er voorlopig geen nieuwe snelweg te verwachten. Mede daardoor zijn buitenlandse bedrijven terughoudend met het neerzetten van fabrieken of distributiecentra.

Door Johan Bouman

Aanmelden nieuwsbrief

Meeschrijven voor de FMS? Stuur je inzending (maximaal 400 woorden) naar info@foundationmaxvanderstoel.nl